Met die vraag zaten Stan Geurts ik een paar weken geleden te stoeien. Stan is een ambassadeur om medische informatie begrijpelijk te maken voor iedereen. Een mooie combi van woord en beeld!
Dus waarom maken we er niet eentje over onze missie voor begrijpelijke taal in de zorg?
Het resultaat zie je hieronder. Drie korte “strips” waarin we laten zien hoe heldere communicatie direct bijdraagt aan betere zorg. Herken jij deze situaties ook?
Hoe kun je vandaag al beginnen met helder communiceren?
1. Vermijd vaktaal!
Het is dus niet een infectieus beeld maar een ontsteking. Spreek niet van een aandoening of een syndroom, maar zeg gewoon ziekte. Inspiratie nodig? Check www.ishetb1.nl
2. Houd het kort en helder. Hoe meer informatie je geeft, hoe minder de patiënt onthoudt.
Moet je echt de hele metabole route van een calcium/D3 tablet uiteggen? Heel interessant. Maar is het niet veel effectiever om te vertellen dat kalktabletten zorgen voor sterke botten?
3. Communiceer niet alleen in woorden maar ook in afbeeldingen, infographics en filmpjes.
Patiënten onthouden vijf keer zoveel informatie wanneer het in beeld wordt overgebracht. Inspiratie nodig? Kijk in mijn portfolio.
4. Herhaal, herhaal, herhaal. Het menselijk geheugen is feilbaar.
Eindig het consult met een samenvatting en check of de patient het heeft begrepen. Geef de informatie daarna nogmaals in de vorm van een folder, een afbeelding of een instructievideo.
Er zijn natuurlijk nog veel meer tips om helder te communiceren in de zorg. En gelukkig is begrijpelijke taal een opkomende trend in de gezondheidszorg. Wil je deze poster delen en/of printen? Dat mag! Stuur een berichtje voor een versie met hoge resolutie.
Comments